לפניכם סידור להנחת תפילין ספרדי ואשכנזי
תכל’ס – איך מניחים תפילין?
בעיקרון -הטוב ביותר הוא לעשות הנחת תפילין בתפילת הבוקר של שחרית.
ובכל מקרה צריך לברך קודם הנחת התפילין את ברכת התורה (אם עוד לא ברכת באותו יום)
ברכת התורה:
בָּרוּךְ אַתָּה אֲ-דנָֹי אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר בָּחַר בָּנוּ מִכָּל הָעַמִּים וְנָתַן לָנוּ אֶת תּוֹרָתוֹ. בָּרוּךְ אַתָּה אֲ-דנָֹי נוֹתֵן הַתּוֹרָה.
סידור להנחת תפילין: רצוי לאמר קודם הנחת תפילין את התפילה הנפלאה הזאת (אבל לא חייב, זוהי זכות ולא חובה 🙂
לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, לְיַחֵד שֵׁם י”ה בּו”ה בְּיִחוּדָא שְׁלִים בְּשֵׁם כָּל יִשְׂרָאֵל: הִנְנִי מְכַוֵּן בַּהֲנָחַת תְּפִלִּין לְקַיֵּם מִצְוַת בּוֹרְאִי. שֶׁצִּוָּנוּ לְהָנִיחַ תְּפִלִּין. כַּכָּתוּב בְּתוֹרָתוֹ וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ, וְהֵם אַרְבַּע פַּרְשִׁיּוֹת אֵלּוּ, שְׁמַע, וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ, קַדֶּשׁ, וְהָיָה כִּי יְבִיאֲךָ, שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם יִחוּדוֹ וְאַחְדוּתוֹ יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ בָּעוֹלָם. וְשֶׁנִּזְכּר נִסִּים וְנִפְלָאוֹת, שֶׁעָשָׂה עִמָּנוּ בְּהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם, וַאֲשֶׁר לוֹ הַכֹּחַ וְהַמֶּמְשָׁלָה בָּעֶלְיוֹנִים וּבַתַּחְתּוֹנִים לַעֲשׂוֹת בָּהֶם כִּרְצוֹנוֹ: וְצִוָּנוּ לְהָנִיחַ עַל הַיָּד לְזִכְרוֹן זְרוֹעַ הַנְּטוּיָה, וְשֶׁהִיא נֶגֶד הַלֵּב לְשַׁעְבֵּד בָּזֶה תַּאֲוַת וּמַחְשְׁבוֹת לִבֵּנוּ לַעֲבוֹדָתו יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ. וְעַל הָרֹאשׁ נֶגֶד הַמֹּחַ, שֶׁהַנְּשָׁמָה שֶׁבְּמֹחִי עִם שְׁאָר חוּשַׁי וְכֹחוֹתַי כֻּלָּם יִהְיוּ מְשֻׁעְבָּדִים לַעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ. וּמִשֶּׁפַע מִצְוַת תְּפִלִּין יִתְמַשֵּׁךְ עָלַי לִהְיוֹת לִי חַיִּים אֲרֻכִים וְשֶׁפַע קֹדֶשׁ וּמַחֲשָׁבוֹת קְדוֹשׁוֹת בְּלִי הִרְהוּר חֵטְא וְעָוֹן כְּלָל. וְשֶׁלּא יְפַתֵּנוּ וְלֹא יִתְגָּרֶה בָּנוּ יֵצֶר הָרָע, וְיַנִיחֵנוּ לַעֲבֹד אֶת יְהֹוָה כַּאֲשֶׁר עִם לְבָבֵנוּ. וִיהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁתְּהֵא חֲשׁוּבָה מִצְוַת הֲנָחַת תְּפִלִּין לִפְנֵי הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא כְּאִלּוּ קִיַּמְתִּיהָ בְּכָל פְּרָטֶיהָ וְדִקְדּוּקֶיהָ וְכַוָּנוֹתֶיהָ וְתַרְיַ”ג מִצְוֹת הַתְּלוּיִם בָּהּ, אָמֵן סֶלָה:
אופן הנחת תפילין:
הנחת תפילין ספרדי – צריך לשבת בעת הנחת התפילין. ומנהג הרבה אשכנזים להניח בעמידה.
מתחילה הנחת תפילין של יד ואחרי זה של ראש:
בתחילה עושים הנחת תפילין של יד, ומברכים לפני ההידוק על זרוע: “ברוך אתה ה’ אלקינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציונו להניח תפילין”. ואחרי הברכה מהדק את הקשר על הזרוע ועושה 7 כריכות ואחר כך עושים הנחת תפילין של ראש, ויש אשכנזים שמברכים גם לפני ההידוק של הנחת תפילין של ראש: “ברוך אתה ה’ אלוקינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציונו על מצות תפילין”. ומי שמברך על הנחת תפילין של ראש מוסיף לאחר ההידוק של תפילין של ראש: “ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד”.
ויש אומרים לאחר מכן:
וּמֵחָכְמָתְךָ אֵל עֶלְיוֹן תַּאֲצִיל עָלַי, וּמִבִּינָתְךָ תְּבִינֵנִי, וּבְחַסְדְּךָ תַּגְדִּיל עָלַי, וּבִגְבוּרָתְךָ תַּצְמִית אוֹיְבַי וְקָמַי, וְשֶׁמֶן הַטּוֹב תָּרִיק עַל שִׁבְעָה קְנֵי הַמְּנוֹרָה, לְהַשְׁפִּיעַ טוּבְךָ לִבְרִיּוֹתֶיךָ. פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן:
לאחר שסיים הנחת תפילין של ראש יכרוך שלש כריכות על האצבע האמצעית ויכרוך תחלה כריכה אחת בפרק האמצעי ואח”כ אחת בראש פרק התחתון ואחת בסוף פרק התחתון ואומר:
וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי לְעוֹלָם: וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי בְּצֶדֶק וּבְמִשְׁפָּט וּבְחֶסֶד וּבְרַחֲמִים: וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי בֶּאֱמוּנָה. וְיָדַעְתְּ אֶת יְהֹוָה:
נכון לומר קודם שמע ישראל:
הֲרֵינִי מְקַבֵּל עָלַי מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁל וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ
ואז יאמר אל מלך נאמן
ואז את הפסוק העוצמתי והנצחי בכוונה:
שְׁמַע יִשְׂרָאֵל, אֲ-דנָֹי אֱ-לֹהֵינוּ, אֲ-דנָֹי אֶחָד:
ובלחש: בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד:
ואְָהַבתְָּ אֵת אֲ-דנָֹי אֱ-לֹהֶיךָ, בְּכָל לְבָבְךָ, וּבְכָל נַפְשְׁךָ, וּבְכָל מְאדֶֹךָ: וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנכִֹי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל לְבָבֶךָ: וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרְתָּ בָּם, בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ, וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ, וּבְשָׁכְבְּךָ, וּבְקוּמֶךָ: וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ, וְהָיוּ לְטטָֹפתֹ בֵּין עֵינֶיךָ: וּכְתַבְתָּם עַל מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ, וּבִשְׁעָרֶיךָ
והְָיָה אִם שָׁמעַֹ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי אֲשֶׁר אָנכִֹי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם, לְאַהֲבָה אֶת אֲ-דנָֹי אֱ-לֹהֵיכֶם וּלְעָבְדוֹ, בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם: וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ, וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ וְתִירשְֹׁךָ וְיִצְהָרֶךָ: וְנָתַתִּי עֵשֶׂב בְּשָׂדְךָ לִבְהֶמְתֶּךָ, וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ: הִשָּׁמְרוּ לָכֶם פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם, וְסַרְתֶּם וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם לָהֶם: וְחָרָה אַף אֲ-דנָֹי בָּכֶם וְעָצַר אֶת הַשָּׁמַיִם וְלֹא יִהְיֶה מָטָר וְהָאֲדָמָה לֹא תִתֵּן אֶת יְבוּלָהּ, וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה מֵעַל הָאָרֶץ הַטּבָֹה אֲשֶׁר אֲ-דנָֹי נתֵֹן לָכֶם: וְשַׂמְתֶּם אֶת דְּבָרַי אֵלֶּה עַל לְבַבְכֶם וְעַל נַפְשְׁכֶם, וּקְשַׁרְתֶּם אתָֹם לְאוֹת עַל יֶדְכֶם וְהָיוּ לְטוֹטָפתֹ בֵּין עֵינֵיכֶם: וְלִמַּדְתֶּם אתָֹם אֶת בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם, בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ: וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ: לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם וִימֵי בְנֵיכֶם עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע אֲ-דנָֹי לַאֲבתֵֹיכֶם לָתֵת לָהֶם, כִּימֵי הַשָּׁמַיִם עַל הָאָרֶץ:
וַיּאמֶר אֲ-דנָֹי אֶל משֶֹׁה לֵּאמרֹ: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדרֹתָֹם, וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת: וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אתֹוֹ, וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת אֲ-דנָֹי וַעֲשִׂיתֶם אתָֹם, וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זנִֹים אַחֲרֵיהֶם: לְמַעַן תִּזְכְּרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֶת כָּל מִצְוֹתָי, וִהְיִיתֶם קְדשִֹׁים לֵאלֹהֵיכֶם: אֲנִי אֲ-דנָֹי אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לִהְיוֹת לָכֶם לֵאלֹהִים, אֲנִי אֲ-דנָֹי אֱלֹהֵיכֶם אֲנִי אֲ-דנָֹי אֱ-לֹהֵיכֶם: (אֱמֶת:)
לרכישת להנחת תפילין לחצו כאן
קצת ממעלת הנחת תפילין:
“מצות עשה מן התורה להניח תפילין בכל יום בימות החול, ומצווה קדושה היא ונשגבה עד מאוד יותר מכל המצוות שבתורה, ורמזיה וסודותיה רבים ועמוקים מאוד מאוד, ובה זוכה האדם להתעטר ולהתפאר בכתר מלכו של עולם ובקשר היחוד והקדושה, ולדמות צורה ליוצרה, שכביכול הקדוש ברוך הוא בכבודו מניח תפילין, ובה נעשה שותף להקדוש ברוך הוא במעשה בראשית, והתפילות מתעלים על ידה. והתפילין המה סיבה ועדות והוכחה להשראת השכינה בישראל” (ספר פסקי תשובות ח”א עמוד ריא בשם חז”ל והזוהר הקדוש).