ההבדל בין תפילין של יד לתפילין של ראש, וההבדל בין “פרודות מלא” “רוב פרודות”
לפני שנבאר מהו הידור “פרודות מלא” ומהו הידור “רוב פרודות” בתפילין – קודם צריך להבין מהו ההבדל בין תפילין של ראש לתפילין של יד?
ההבדל בין תפילין של ראש לתפילין של יד הוא שהתפילין של ראש עשויים מעור אחד ומחולקים לארבעה בתים שבכל בית יש פרשיה אחת, לעומת זאת תפילין של יד עשויים מעור אחד ובית אחד בלבד שבו קלף אחד עם כל הארבע פרשיות.
ובין תפילין בין של ראש ובין של יד – הלכה למשה מסיני שיהיו מרובעות, ולכן צריך שכל ה-4 בתים של התפילין של ראש יהיו מהודקים היטב כדי שהתפילין יהיו מרובעות, אבל מצד שני צריך שכל ה-4 בתים האלו יהיו פרודות אחת מהשנייה ויהיו חריצים שמפרידים ביניהם (ובספר אור חדש כתב בשם השאגת אריה שראה לאחד מניח תפילין של ראש דבוקים בין הבתים בדבק והעיר לו “מדוע אתה מניח תפילין של יד על ראשך?”)
ועכשיו נבוא לבאר מהו הידור “רוב פרודות” – בתים “רוב פרודות” הכוונה שהארבע מחיצות הנמצאות בראש הבית של תפילין של ראש הן פרודות אחת מהשניה רק ברובם, כך שיש חלק שמחובר או דבוק. ועד לפני כמה עשרות שנים היה מצוי בעיקר רוב פרודות, וכמובן שזה כשר על פי ההלכה.
אמנם יותר מהודר לעשות בתים “פרודות מלא” – שהן תפילין שארבע המחיצות הנ”ל הן פרודות לגמרי עד התחתית שלהן, ללא סיוע של דבק המחבר בין המחיצות שלא יפרדו, וללא חשש שבו החריצים שרואים בין המחיצות הם מזויפים, דהיינו שאין חשש שהכל גוש אחד ורק סימנו בו חריצים.
מהו הידור בתים “מכוונות”?
יש עוד הידור פחות מצוי – הידור תפילין “מכוונות”. בתים “מכוונות”, הכוונה שהגיד שעובר בין המחיצות של התפילין של ראש נראה מבחוץ ואינו רק פנימי, וזה יותר מהודר, כי יש פוסקים שצריך להעביר חוט כדי להבדיל בין בית לבית (כמבואר במשנה ברורה סימן לב ס”ק רי”ז) ובהידור שנקרא “תפילין מכוונות” ניתן להבחין מבחוץ בחוט שעובר ויוצא מבין הבתים ועובר בהם בצורה “מכוונת” וישרה.