מה זה מזוזה כשרה? ומה זה מזוזה מהודרת?
כדי להבין מה זה מזוזה כשרה ומה זה מזוזה מהודרת, נתחיל עם השאלה היותר בסיסית – מה זה מזוזה? מה כתוב במזוזה? מזוזה כשרה או מהודרת מורכבת מקלף מזוזה + בית מזוזה. עיקר המזוזה היא יריעת קלף העשויה מעור בהמה טהורה שנכתב עליה על ידי סופר סת”ם (ראשי תיבות: ספרי תורה, תפילין, מזוזות) בכתב מיוחד הנקרא כתב סת”ם 2 פרשיות – “שמע ישראל” ו”והיה אם שמוע”, ואת קלף המזוזה הזה מגלגלים מהסוף להתחלה ומכניסים אותו אל קופסה מוארכת הנקראת “בית המזוזה”
בצידה האחורי של מזוזה כשרה כותב הסופר את השם ש-ד-י (אחד מכינוייו של הקדוש ברוך הוא). אשר בהם מרומזים גם המילים: שומר דלתות ישראל. קלף מזוזה מעניק שמירה לבית בו הוא קבוע. שם השם שחקוק עליה מסמל על כך: שומר דלתות ישראל.
ותכלס – מה ההבדל בין מזוזה כשרה לבין מזוזה מהודרת? עיקר הדגש ברמת כשרות המזוזה היא על הקלף מזוזה ולא על הבית מזוזה, כמובן שיש ענין גם שיהיה בית מזוזה “מהודר” ביופיו, שזה גם מצווה של לעשות מצוות יפות, אבל בדרך כלל עיקר המושג של “מזוזה מהודרת” הכוונה על קלף מזוזה מהודר ולא בית מזוזה מהודר.
מה ההבדל במחיר בין מזוזה כשרה לבין מזוזה מהודרת? זה מושפע מכמה פרמטרים:
הקלף – איכות קלף המזוזה וגודל הקלף משפיעים על מחיר המזוזה והאם המזוזה תהיה רק מזוזה כשרה או מזוזה מהודרת, וכמובן קלף מזוזה חייב להיות עם הכשר שמפקח שקלף המזוזה כשר מבחינת ההלכה. אחרת המזוזה לא כשרה ובטח לא מהודרת אלא פסולה.
הסופר – הניסיון של הסופר שכותב את קלף המזוזה ורמת איכות יופי הכתיבה שלו, משפיעים על מחיר המזוזה והאם המזוזה תהיה מזוזה כשרה או מזוזה מהודרת. וכמובן שחייב להיות סופר מוסמך עם תעודה רשמית כי אחרת יש חשש אם המזוזה כשרה.
סוג הכתב – ישנן 3 סוגי כתב מצויים במזוזה – כתב מזוזה בנוסח ספרדי, אשכנזי והאר”י. כתב מזוזה בנוסח ספרדי פחות מורכב לביצוע ולכן בדרך כלל יותר זול. אבל זה לא קשור לסוגיא האם זו מזוזה כשרה או מזוזה מהודרת.
גודל המזוזה – גודל קלף מזוזה הוא בדרך כלל בין 8 ס”מ ל- 15 ס”מ. ויש גם מזוזות של 20 ואפילו 30 ס”מ, אבל זה לא גודל סטנדרטי ומצוי. מחיר מזוזה כשרה או מזוזה מהודרת מושפע כמובן מגודל הקלף. קלף מזוזה גדול יותר יקר מקלף קטן. ויש מחשיבים קלף מזוזה גדול ליותר מהודר כי הכתב יותר גדול ובדרך כלל יותר יפה.
הגהות מזוזה מהודרת – מזוזה בדרך כלל עוברת הגהה ידנית ואנושית על ידי מגיה מוסמך, ויש מהדרים לעשות גם הגהה עם תוכנת מחשב, מחיר מזוזה שעברה 2 הגהות יותר יקר. מזוזה שעברה 2 הגהות נחשבת מזוזה מהודרת יותר מזו שעברה הגהה אחת.
ותכל’ס – כמה עולה קלף מזוזה כשרה וכמה עולה קלף מזוזה מהודרת?
מחיר קלף מזוזה כשרה נע בדרך כלל בין 150 ש”ח ל-250 ש”ח. ומחיר מזוזה מהודרת נע בדרך כלל בין 250 ש”ח ל-450 ש”ח ומעלה.
בכל מקרה – אם מצאתם מחיר מזוזה זול מדי – בדקו היטב אם יש כשרות של רב או גוף מוסמך, והאם קלף המזוזה עבר הגהה מקצועית לפי ההלכה, כי כדי שהמזוזה תהיה כשרה צריך לכתוב אותה לפי ההלכה המסורה לנו מדורי דורות ללא שום שינוי, ובשינוי קטן מההלכה המזוזה פסולה לחלוטין!
בכל הנ”ל מדובר על מחיר קלף מזוזה. לגבי מחיר בית המזוזה – המחיר נע בין כמה שקלים בודדים לבין כמה עשרות שקלים, ויכול כמובן להגיע גם למאות שקלים ויותר, תלוי בחומר שבו השתמשו ובאיכות שלו, וברמת העיצוב של המזוזה. בית מזוזה מהודר נקרא מהודר מלשון “הדר” ויופי ולא בגלל ההידור ההלכתי, אבל האמת שגם מבחינה הלכתית הוא מהודר כי יש מצווה לעשות מצוות נאות וגם בית מזוזה איכותי ויקר בדרך כלל יותר עמיד ושומר על קלף המזוזה.
איפה קובעים את מזוזה כשרה או מהודרת?
כל מזוזה כשרה או מהודרת (כלומר קלף המזוזה שנמצא בתוך בית המזוזה וכנ”ל) קובעים בצד ימין של הפתח בכניסה לחדר או לבית, בשליש העליון. הספרדים נוהגים לקבוע את המזוזה באופן זקוף ואשכנזים ויוצאי מרוקו נוהגים להטות מעט באלכסון. גם נשים חייבות במצווה זו. ואפשר לראות בקישור הזה איזה חדרים חייבים במזוזה ואיזה פטורים.
עמידות מזוזה מהודרת: רצוי מאוד שבית המזוזה יהיה מחומר עמיד שיחזיק לאורך זמן וישמור על הקלף גם בשמש הקופחת וגם בגשמים העלולים להזיק לו ולפוסלו (במקרה שהמזוזה נמצאת בחוץ).
וצריך להיזהר מאוד שהמזוזה לא תבוא לידי פסול או מחיקה, ולכן כאשר צובעים את הבית ליד המזוזות, צריך להוריד את המזוזות לפני הצביעה כדי שרטיבות הצבע לא תזיק למזוזה. וגם כשמנקים את הדלתות צריך לשים לב שלא ינקו בסמוך למזוזה עם מים וחומרי ניקוי כי זה גורם נזק למזוזות ויכול לפוסלן.
עיצוב בית המזוזה מהודרת: מצויים היום המון סגנונות של בתי מזוזה מעוצבים, משלל חומרים, בתי מזוזה מזכוכית, שקופים, מעץ זית, אפוקסי, בטון פלסטיק ועוד. כך שכל אחד יכול לבחור את הסגנון המתאים לו.
בדיקת מזוזה – כל כמה זמן בודקים מזוזה כשרה?
צריך לבדוק את מזוזות הבית לפחות כל 3.5 שנים. ומזוזה כשרה הקבועה במקום ששייך לרבים במקום ציבורי ולא בבית פרטי – יש לבדוק אותה לפחות כל 25 שנה.
ואפילו שנתבאר שחייב לבדוק את המזוזות בבית רק פעם ב-3.5 שנים, יש נוהגים במידת חסידות לבדוק את המזוזות כל שנה בחודש אלול.
ומנהג ישראל שאם יש איזו צרה או חולה בבית רח”ל – בודקים את המזוזות אפילו שלא עברו 3.5 שנים.
וצריך להיזהר מאוד במצוות בדיקת מזוזה, כי מזוזה כשרה וכל שכן מזוזה מהודרת – מגינה על האדם ומארכת חיים. וידוע כמה מחלות שהתרפאו וכמה צרות שבאו לידי תיקון לאחר שתיקנו את המזוזות והתקינו מזוזה כשרה במקום פסולה, והדברים ידועים ומפורסמים. ומעשה היה במקום ציבורי שהיו בו כמה מקרים של פטירה ובדקו המזוזות ומצאום מתולעות רח”ל (ספר שערי המזוזה פרק כ ס”ב).
ועוד מקרה מצער היה באדם שנפגע בתאונת דרכים, ובבדיקת המזוזה שהייתה קבועה בפתחו נמצא שהמילה “נפשך” הייתה פסולה. והיה מקרה שמישהו ביקש לבדוק את המזוזה שבבית קרובת משפחתו, שלא זכתה לילדים שנים רבות. ובבדיקת המזוזת שלה נמצא שבמילה “בניכם” פסולה האות י’. מיד לאחר ההחלפה למזוזה כשרה – נפקדה האישה בתאומים… מזל טוב! ואפשר לעשות ספר שלם רק מהמקרים האלו.
האם כל אחד יכול להתקין בית מזוזה מהודר?
בדרך כלל, כן. עם זאת, צריך ללמוד את ההלכות כדי לדעת איפה להתקין ובאיזה חדר חייב להתקין ואיזה פטור. רק פתח שיש לו שתי מזוזות ומשקוף והוא פונה לחדר שגודלו ארבע אמות (192 ס”מ) על ארבע אמות חייב במזוזה. יש מקרים שהפתח פטור או חייב במזוזה ללא ברכה בקביעתה ולכן יש לשאול בכל מקרה לגופו רב או מישהו שבקיא בהלכה. ואפשר לראות בקישור הזה איזה חדרים חייבים במזוזה ואיזה פטורים.
את המזוזה יש לחבר אל מזוזת הפתח בצורה חזקה בכדי שהמזוזה לא תיפול, לדוגמה במסמרים או בדבק. לפני שקובעים יש לברך: “ברוך אתה ה’ אלקינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציוונו לקבוע מזוזה”. גם אם קובעים כמה מזוזות מברכים ברכה אחת לכולם.
מה המעלות של קביעת מזוזה מהודרת?
גדולה ועצומה מצוות מזוזה אשר מזכירים אותה בכל יום בקריאת שמע שחרית וערבית אלפי שנים יהודים בכל העולם באומרם “וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך”.
ומסופר במדרש (בראשית רבה, ל”ה) על המלך ארטבן ששלח לרבי יהודה הנשיא מתנה, מרגלית יקרה בעלת ערך רב ביותר, והוא ביקש ממנו “שלח לי בחזרה מתנה טובה, ששווה בערכה למתנה זו ששלחתי לך”. שלח לו רבי יהודה הנשיא כתמורה – מזוזה. כשהמלך ארטבן ראה את המזוזה שרבי יהודה שלח לו, הוא שיגר לו הודעה: “אני שלחתי לך מתנה שאין לה כלל הערכה כספית, ואתה שולח לי מתנה שניתן לרכוש אותה במטבעות בודדות? השיב לו רבי יהודה: לעומת התורה ומצוותיה – חפצי וחפציך לא ישוו בה, ואתה שלחת לי מתנה שאני צריך לשמור עליה, ולעומת זאת אני שלחתי לך מתנה שאתה יכול לשכב לישון – והיא תשמור עליך.
ובספר ‘שאילתות’ של רב אחאי גאון מובא המשך לסיפור זה, שנכנסה שדה לביתו של המלך ארטבן וקבעה את משכנה בגופה של בתו היחידה. המלך הזעיק את טובי הרופאים – ולא היה בידם להועיל לה. “כיון שנטל ארטבן את המזוזה ושם לה על הפתח – מיד ברחה אותה שדה”
ומובא בתיקוני זוהר (תיקונא עשיראה דף כה.) “דא רזא דמזוזה (זה סוד המזוזה) דאתמר בה (שנאמר בה) “וכתבתם על מזוזות ביתך” – מזוזת כתיב – זז מות”, עד כאן לשון הזוהר. כלומר יש ביכולתה של מצות מזוזה להזיז את המוות.
והמרדכי כתב בשם מהר”ם: “ומובטח אני שכל בית שמתוקן במזוזה כהלכתה אין שום מזיק יכול לשלוט בו”הכסף משנה כותב “כאשר המזוזה כתובה כתקנתה חופפת שמירת ה’ יתברך על הבית”.
וחשוב לדעת: כל סגולות השמירה של המזוזה קיימות רק כאשר מותקנת מזוזה כשרה כהלכתה, לכן צריך לקנות את המזוזה בחנות אמינה שבעליה מוחזק לירא שמים. וישים האדם אל לבו – שבמזוזה יש 713 אותיות, ובכל אות ואות יכולים להיות כמה וכמה אופנים היכולים לפוסלה, ואם יש פסול חס ושלום באחת מתוך ה-713 אותיות המזוזה פסולה מן הדין.
ומכל מקום לא תהיה כוונת האדם בהנחתה בשביל השמירה, או לקבל שכר בעולם הבא, אלא כל כוונתו תהיה לקיים את מצות הבורא יתברך (ספר ילקוט יוסף חופה וקידושין עמ’ תקכה).