הרבה שואלים – איך שמים מזוזה על הדלת? איך מתקינים מזוזה? התשובה היא שאת המזוזה שמים בצד ימין של הפתח בכניסה לחדר או לבית, בשליש העליון של צד פתח הדלת. הספרדים נוהגים לקבוע את המזוזה באופן זקוף ואשכנזים ויוצאי מרוקו נוהגים להטות מעט באלכסון. ואם התקין מזוזה בצד שמאל של הפתח – היא פסולה (שו”ע יו”ד סי רפט ס”ב) וצריך להוציא אותה מצד שמאל ולקבוע את המזוזה מחדש בצד ימין
וצריך לחבר את המזוזה אל ימין הפתח בצורה חזקה בכדי שהמזוזה לא תיפול, לדוגמה במסמרים או בדבק. לפני שקובעים את המזוזה יש לברך: “ברוך אתה ה’ אלקינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציוונו לקבוע מזוזה”. גם אם קובעים כמה מזוזות מברכים ברכה אחת לכולם.
וצריך ללמוד את ההלכות כדי לדעת באיזה חדר חייב להתקין מזוזה ובאיזה פטור. כי רק פתח שיש לו שתי מזוזות ומשקוף והוא פונה לחדר שגודלו ארבע אמות (192 ס”מ) על ארבע אמות חייב במזוזה. ויש מקרים שהפתח פטור, או שחייב במזוזה ללא ברכה בקביעתה, ולכן אם זה לא ברור, יש לשאול בכל מקרה לגופו רב או מישהו שבקיא בהלכה.
למה שמים מזוזה בצד ימין ולא שמים מזוזה בצד שמאל?
הסיבה ששמים את המזוזה בצד ימין של הפתח מימין הנכנס לבית או לחדר ולא שמים מזוזה בצד שמאל של הנכנס, מקורה בגמרא הקדושה על הפסוק “וכתבתם על מזוזות ביתך”, שיש כאן משמעות של “ביאתך”, כלומר: שאת המזוזה צריך לקבוע בצד שבו ‘באים’ אל הבית.
מה זה שדי במזוזה? למה מתקינים מזוזה באופן ששם שדי כלפי חוץ?
מזוזה מורכבת מקלף מזוזה + בית מזוזה. מה כתוב במזוזה? כלומר מה כתוב בקלף המזוזה? עיקר המזוזה היא יריעת קלף העשויה מעור בהמה טהורה שנכתב עליה על ידי סופר סת”ם (ראשי תיבות: ספרי תורה, תפילין, מזוזות) בכתב מיוחד הנקרא כתב סת”ם 2 פרשיות – “שמע ישראל” ו”והיה אם שמוע”, ואת קלף המזוזה הזה מגלגלים מהסוף להתחלה ומכניסים אותו אל קופסה מוארכת הנקראת בית מזוזה.
ואחרי שנתבאר מה כתוב במזוזה, צריך להבין מה זה שדי במזוזה, כלומר למה כתוב שם שד”י (אחד משמותיו של הקדוש ברוך הוא) בצידה האחורי של המזוזה.
הסיבה שכותבים שם שדי במזוזה היא מפני שהוא נוטריקון ש‘מור ד‘לתות י‘שראל. ומובא בספר הזוהר (זוהר חדש רות ח”ב דף כה:) שפתח שמצוי בו מזוזה אין מזיק ואין שטן ואין פגע רב מתקרב אליו, מפני שהקדוש ברוך הוא שומר הפתח, אפילו בשעה שניתן רשות למלאך המשחית לחבל, זוקף עיניו ורואה ששם שד”י במזוזה עומד על הפתח. ומובא עוד בזוהר ( פרשת ואתחנן, ח”ג רסו.) ששם שדי במזוזה מועיל רק כששתי הפרשיות הנ”ל של המזוזה כתובת כהלכתן.
וברבנו בחיי (פרשת ואתחנן) מסביר שלפי פשוטו הסיבה שכותבים שם שדי במזוזה היא בגלל שאומות העולם חושבים שהצלחת הבתים תלויה במערכת הכוכבים, ומפני שהשם שד”י ‘משדד’ ומנצח המערכת, לכן כותבים שם שדי במזוזה – לרמוז שממנו השפע והטוב נכנס אל הבתים ולא מן המערכה של הכוכבים.
ובכתבי האר”י ז”ל (שער ההקדמות סוף דרוש גדול בענין עץ הדעת טוב ורע , דף מ”ג) כתב שסוד הפסוק “והיה שדי בצריך” – הפירוש הוא שהשם שד”י הנכתב באחורי המזוזה עומד שם להגן מפני ה’צרים’ והאויבים שהם הקליפות שלא ינקו.
וצריך לקבוע את המזוזה באופן שהשם שדי במזוזה יהיה לכיוון חוץ כלומר שיראו את השם שדי במזוזה בזמן שהיא קבועה במקומה, אבל כל זה דווקא אם מדובר על מקום נקי, אבל במקום שיש חשש שיהיה דבר מטונף או לא ראוי כנגד המזוזה, יש לכסותה. ויש כאלו שאינם נוהגים שהשם שדי במזוזה יהיה מגולה מבחוץ, אלא מסתפקים במה שמצוי על המזוזה מבחוץ האות שי”ן, וכנראה שהאות שי”ן היא זכר לזה (ראה בענין זה בספר שערי המזוזה פרק טו הערה יט).